آزمون علامت، ناپارامتریک برای مقایسه دو گروه وابسته

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آزمونهای آماری
  4. chevron_right
  5. آزمون های ناپارامتری
  6. chevron_right
  7. آزمون علامت، ناپارامتریک برای مقایسه دو گروه وابسته
نام دسته مطالب: آزمون های ناپارامتری

آزمون علامت، ناپارامتریک برای مقایسه دو گروه وابسته

در بسیاری از تحقیقات آزمایشی مایل به ارزیابی وضعیت یک متغیر در حالات متفاوت می باشیم. مانند ارزیابی میزان مسئولیت پذیری افراد قبل و بعد از یک دوره ی آموزشی.

اینچنین نمونه هایی در آمار، نمونه های وابسته نامیده می شوند. حال این متغیر(مسئولیت پذیری) می تواند در دو یا چند وضعیت مورد ارزیابی قرار گیرد.

بر این اساس آزمون های آماری ناپارامتری مربوط به نمونه های وابسته به دو دسته کلی تقسیم می شوند : آزمون های آماری مربوط به دو گروه وابسته و آزمون های آماری مربوط به چند گروه وابسته.
آزمون هایی مانند آزمون علامت، آزمون ویلکاکسون و آزمون مک نمار برای مقایسه دو گروه وابسته مورد استفاده قرار می گیرند.
در این مطلب به معرفی آزمون علامت می پردازیم.

آزمون علامت

مانند دیگر آزمون های ناپارامتری در مورد آزمون علامت نیز هیچ محدودیتی راجع به نوع توزیع متغیر مورد نظر وجود ندارد. اما مقادیر متغیر مورد نظر باید پیوستگی داشته و مقیاس آن از نوع ترتیبی باشد. بعبارت دیگر اجرای این آزمون برای متغیرهایی که دارای مقوله های محدودی هستند امکان پذیر نیست.

در این آزمون نمره ی هر فرد در دو حالت در نظر گرفته می شود، اگر نمره ی اولیه فرد بیشتر از نمره فرد در وضعیت دوم باشد به آن نمونه علامت «-» داده می شود و در صورتی که نمره ی اولیه کمتر از نمره دوم باشد علامت «+» به آن نمونه اختصاص می یابد. در صورتیکه نمره فرد در دو وضعیت برابر باشد آن نمونه را از محاسبات آزمون حذف می نماییم.

به این ترتیب اگر تعداد علامت های مثبت و منفی برابر باشد، می توان نتیجه گرفت که گرایش مشخصی در افزایش یا کاهش نمره ها در دو وضعیت وجود ندارد. اما اگر تعداد مثبت ها بیشتر باشد به این معنی است که سطح نمرات در وضعیت دوم بهتر از وضعیت اول است و نهایتاً اگر نمرات منفی بیشتر باشد می توان بیشتر بودن نمرات در وضعیت اول را نتیجه گرفت.

برای مثال فرض کنید نمره اطلاعات عمومی افراد در دو وضعیت قبل و بعد از شرکت در یک دوره آموزشی اندازه گیری شده باشد. می خواهیم بدانیم آیا دوره آموزشی سطح اطلاعات عمومی افراد را افزایش داده است یا خیر؟

آزمون علامت

آماره ی آزمون معرفی شده برای بررسی مقایسه نمرات افراد در دو وضعیت به صورت زیر می باشد :

آزمون علامت

در این رابطه n تعداد کل افراد نمونه بوده و x فراوانی نشانه های مورد نظر محقق است (با توجه به فرضیه مورد آزمون). در صورتیکه حجم نمونه کم باشد از احتمال های تجمعی توزیع دو جمله ای برای قضاوت درباره آماره آزمون استفاده می شود. اما اگر حجم نمونه زیاد باشد تقریب توزیع نرمال برای این منظور کاربرد دارد.

منبع : آمار ناپارامتریک ، نوشته سید یعقوب حسینی ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

5/5 - (2 امتیاز)
,
معرفی ضریب همبستگی فی
آزمون ویلکاکسون، برای مقایسه دو گروه وابسته

سایر مطالب مرتبط با موضوع فوق:

توجه شود که بخش سوال و جواب ها و کامنتها بعد از این بخش قرار دارد.

ضریب همبستگی

ضریب همبستگی پیرسون و ضريب همبستگي اسپيرمن

comment293 دیدگاه
1- ضریب همبستگی پیرسون ضریب همبستگی پیرسون که به نام های ضریب همبستگی گشتاوری و یا ضریب همبستگی مرتبه ی صفر نیز نامیده می شود ، توسط سر کارل پیرسون معرفی شده است. این ضریب به منظور تعیین میزان رابطه،…
آنالیز واریانس

تحلیل واریانس چند متغیری مانوا و مفروضه های آن

comment40 دیدگاه
مقدمه برای مقایسه میانگین اثرات یک یا چند متغیر مستقل بر روی یک متغیر وابسته براساس طرح های آزمایشی مختلف، روش های آماری متعددی مانند آزمون t و آزمون تحلیل واریانس تک متغیری ANOVA بکار گرفته می شود. اما در حالتی که…
chi-square

آزمون مربع کای يا خي دو

comment23 دیدگاه
خی دو یا آزمون مقایسه داده های مستقل رده اي به منظور بررسی ارتباط بین دو متغیر مستقل رده ای، چنانچه متغیرهای مورد نظر بیش از دو رده داشته باشند، داده های آن ها را در یک جدول  r*c  خلاصه…
فیشر تست

آزمون فیشر- آزمون مقایسه داده های مستقل رده ای

comment21 دیدگاه
به منظور بررسی وابستگی میان دو گروه از داده های غیر زوجی، در صورتیکه داده های مورد نظر کیفی باشند از روش تحلیل جداول توافقی استفاده می شود. فرض صفر مورد آزمون در این حالت استقلال متغیرهای سطری و ستونی…
تحلیل آماری

سوال و جواب پیرامون این مبحث از طریق ارسال دیدگاه:
– نیاز به عضویت در سایت ندارد
– از طریق ایمیل خود، از دریافت پاسخ مطلع می گردید
– اگر کامنتها زیاد است، برای جستجو و یافتن سوال مد نظر خود از (f + Ctrl) استفاده نمایید.
– لطفا دوستانی که اطلاعاتی تخصصی و یا تجربه ای دارند، به سوالات پاسخ دهند تا محققان سراسر کشور بهره ببرند (زکات علم نشر آن است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 + 3 =

فهرست
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استرفتن به فروشگاه